Čechy, Morava, Slezsko - to je naše Česko
Při vyslovení názvu Kypr si většina lidí bezprostředně vybaví místo, kde po většinu roku intenzivně svítí slunce a kde lze proto trávit příjemnou a lenošivou dovolenou. Po přečtení různých |
cestopisů a turistických průvodců pak člověk rovněž zjistí, že tento ostrov ve Středozemním moři na svém území hostí také mnoho historicky cenných památek i neopakovatelných přírodních scenérií. Přijměte proto prostřednictvím následujících řádků pozvánku na jejich krátké představení.
Ostrov Kypr leží v severovýchodní části Středozemního moře, přičemž jeho břehy jsou vzdáleny sedmdesát kilometrů jižně od Turecka, sto pět kilometrů západně od Sýrie, 380 kilometrů severně od Egypta a stejně daleko východně od nejbližšího řeckého ostrova Rhodos. Ačkoli byla 1. května 2004 přijata Kyperská republika za člena Evropské unie, v zeměpisných atlasech bývá tato země většinou přiřazována k Asii.
Kypr má přibližně oválný tvar, který narušuje jen výrazně protažený úzký severovýchodní cíp poloostrova Karpasia. Ve směru od západu na východ ostrov měří přibližně 240 kilometrů a od severu na jih přibližně devadesát až sto kilometrů. Celková rozloha 9251 kilometrů čtverečních činí z Kypru třetí největší ostrov ve Středozemním moři. Větší jsou jen italská Sicílie a Sardinie.
Z geologického hlediska je Kypr poměrně mladým ostrovem, který má s největší pravděpodobností vulkanicky původ.
Přibližně polovinu plochy ostrova pokrývají dvě pohoří. První z nich, s průměrnou nadmořskou výškou osm set až tisíc metrů, se nazývá Pentadaktylos a v relativně úzkém pásu lemuje místní severní pobřeží. Druhé pohoří se jmenuje Troodos a svou plochou i výškou je značně větší. Pro představu stačí uvést, že Troodos zabírá téměř celou západní polovinu ostrova a jeho nejvyšší hora Olympos měří 1953 metrů. Tady se lze v průběhu ledna až března dokonce setkat i se sněhovou pokrývkou, jež se hojně využívá k zimním radovánkám. Tedy k aktivitám, kvůli nimž na Kypr většina obyvatel střední a západní Evropy rozhodně nejezdí.
Ostrovní železnice
Ačkoli většina turistických průvodců na svých stránkách uvádí informaci, že na ostrově neexistuje železniční doprava, nejsou vlaky pro Kypr nic neznámého. V minulosti totiž bylo na ostrově provozováno několik úzkorozchodných železničních tratí. Ta nejdelší z nich měřila asi 128 kilometrů. Vedla z přístavu ve Famagustě na východním pobřeží přes hlavní město Nikósii do města Morfou, ležící jen několik kilometrů od stejnojmenného zálivu na severozápadě. Odtud dráha ještě pokračovala směrem na jih do městečka Evrychou, jenž se nachází na severním úpatí pohoří Troodos.
Z této železnice, kterou v letech 1905 až 1951 provozovala státní společnost Cyprus Government Railway, se toho už bohužel moc nezachovalo. Jedna z mála výjimek se však stále ještě nachází ve Famagustě. Tam před budovou bývalé železniční stanice, kterou dnes jako své sídlo využívá jeden z místních úřadů, stojí pomník s parní lokomotivou číslo ?No. 1?. Tento stroj byl vyroben ve Velké Británii a potřebám státních železnic sloužil po celou dobu jejich existence, včetně období výstavby dráhy v letech 1904 až 1905. Tuto skutečnost také zmiňuje nápis na podstavci.
Kromě státní železnice, provozující osobní i nákladní dopravu, existovalo na ostrově i několik železnic průmyslových, které používaly především místní doly pro přepravu nákladů z místa těžby do přístavů nebo jiných nákladišť. I tyto dráhy však již byly zrušeny, a to většinou v první polovině sedmdesátých let 20. století, jako následek ekonomického propadu po invazi turecké armády. Koleje následně čekalo rychlé snesení a lokomotivy s vagony odstavení nebo sešrotování. Vozidla, která plamenům autogenů unikla, až na výjimky zůstala netečně stát v blízkosti svých původních působišť, mnohdy i mimo koleje, a začala rychle rezivět a postupně se rozpadat.
V několika málo případech však party nadšenců dokázaly některé lokomotivy zachránit a upravit je alespoň do vystavovatelného stavu. Díky tomu lze na různých místech ostrova nalézt několik pomníků věnovaných železniční tematice. Milovníky vlaků ale nepotěší skutečnost, že ve většině případů se lokomotivní pomníky nachází na území Severokyperské turecké republiky, která je pro turisty hůře přístupná. Pro podrobnější popis kyperských železnic již ale není v tomto článku prostor, a proto mu bude v některém z příštích čísel Železničáře věnován samostatný příspěvek.
Zajímavosti a památky
Na Kypru se nachází velké množství architektonických, kulturních, uměleckých i přírodních zajímavostí a památek. Omezené prostorové možnosti tohoto článku je ale bohužel neumožňují vyjmenovat vyčerpávajícím způsobem. Pokud se turista již jednou rozhodne, že část času své dovolené věnuje poznávání, určitě by měl navštívit město Pafos na jihozápadním pobřeží ostrova. Nejen, že se jedná o jedno z nejoblíbenějších a nejrušnějších prázdninových letovisek, ale nachází se tam i řada památek.
Ty nejstarší z nich, jako například světoznámé mozaiky umístěné v římských vilách, pocházejí již z antického období. V blízkosti těchto domů, které jsou pojmenovány jako Dionýsova, Orfeova, Théseova a Aionova vila, se také nachází zbytky římského divadla, náměstí a chrámu boha Asklépia. Jen o několik stovek metrů dále stojí zřícenina hradu Saranta Kolones z počátku 13. století a pafská přístavní pevnost, jejíž prvotní podoba vznikla již v období Byzantské říše. Ve třináctém století ji však čekala výrazná přestavba, následně zboření od Benátčanů a konečně opětovné postavení za vlády Turků.
Další zajímavé místo na jižním pobřeží představuje druhé největší město ostrova Limassol. Ačkoli se jedná hlavně o moderní, rychle se rozvíjející prázdninové letovisko a také obchodní centrum, najdou se zde velmi staré památky. Za návštěvu stojí například místní hrad, v němž měl ve 12. století svatbu slavný anglicky král Richard ?Lví srdce? nebo staré město plné romanticky vyhlížejících uliček. Pokud má turista k dispozici osobní automobil, může se také jet podívat asi deset kilometrů směrem na západ od města, kde uvidí nádherný goticky hrad Kolossi. Ten byl postaven na počátku 13. století jako pevnost pro rytíře johanitského řádu.
Přibližně hodinu jízdy autem z Limassolu směrem na východ leží město Larnaka, v němž si je nutné všimnout především zbytků staré turecké pevnosti a kostela svatého Lazara, který byl postaven nad prázdným hrobem stejnojmenného biblického světce. Poslední zajímavá památka jižního pobřeží ostrova, o které se na tomto místě zmíníme, se nachází v letovisku Agia Napa, vzdáleném od Larnaky asi čtyřicet kilometrů. Jedná se o malebný klášter postavený Benátčany v roce 1530 kolem staršího kostela z devátého století.
Při poznávání Kypru nelze vynechat místní hlavní město Nikósii (často se lze setkat i s jejím řeckým jménem Lefkosia), která zaujme především svým starým městem obklopeným rozsáhlými hradbami s jedenácti baštami. V nitru města se lze toulat starými úzkými uličkami, pozorovat práci klenotníků a hrnčířů a prohlížet si takové pamětihodnosti, jako katedrálu sv. Jana, arcibiskupsky palác nebo Famagustskou bránu. Během této procházky si však člověk bohužel musí všimnout, že přímo centrem Nikósie vede ?zelená linie?, což je hranice, která odděluje jižní část Kypru od severních oblastí, okupovaných tureckou armádou.
Kypr svým návštěvníkům nenabízí jen stavební zajímavosti v centrech svých měst. Turisté při svých výletech jistě ocení možnost pohledu na místní přírodní krásy. Mezi ty nejzajímavější lze zařadit například celou oblast pohoří Troodos. Zdejší národní park je rájem pro milovníky botaniky a zoologie, ale i horolezce, geology nebo i obdivovatele lidového umění a starobylých tradic. Ty se stále udržují v romantických horských vesničkách. Mezi časté cíle návštěv patří také místní kláštery, z nichž si pozornost zaslouží především Kykkos, Stavrovouni a klášter sv. Kříže.
Zdroj : CD
Pondělí 11.11. |
|
25°C |
|
Úterý 12.11. |
|
23°C |
Jakému způsobu výběru dovolené dáváte přednost ?
•
Doporučení kamaráda
26% (22620)
•
Sezónní katalog cestovních kanceláří
18.9% (16416)
•
Nabídka z reklamních letáků
19% (16517)
•
Last minute
18.3% (15910)
•
Prostřednictvím internetu
17.7% (15383)
Celkem hlasů: 86846
Vložte e-mail pro zasílání novinek a informací z portálu E-Česko.cz a magazínu Gulliver
Kopírování, publikování a šíření obsahu serveru www.e-cesko.cz je vítáno a doporučeno. Věříme, že uživatelům udělá použití materiálů ze serveru www.e-cesko.cz radost a že tuto radost budou šířit dále. Projekt E-ČESKO.cz vznikl ve spolupráci a za dotační podpory Ministerstva pro místní rozvoj České republiky.