Čechy, Morava, Slezsko - to je naše Česko
04.03.2010
- vede na Pustevny již 70 let.Lanových drah je nyní v ČR přes 70, nejstarší dosud fungující lanovkou je pozemní dráha na pražský Petřín, |
která byla otevřena v červenci 1891. Nejstarší sedačkovou lanovkou v ČR i Evropě je lanovka v Beskydech z Ráztoky na Pustevny, jež zahájila provoz před 70 lety, 4. března 1940. Lanovka prošla v roce 1956 kompletní rekonstrukcí, zcela nová a delší lanová dráha zde začala jezdit v roce 1987.
Nejstarší lanové dráhy sloužily již v Číně ve 4. století před naším letopočtem pro přepravu materiálu
na stavby. Lanovky měly málo pevná lana rostlinného původu, což změnil až vynález ocelového lana v roce 1834 německým důlním radou Wilhelmem Albertem. Lanovky ale stále sloužily výhradně nákladní dopravě, osobní doprava se začala v horách rozvíjet až v druhé polovině 19. století. První známé osobní sedačkové lanovky na světě vznikly v USA v letech 1936 (v Sun Valley ve státě Idaho) a 1939 (v lyžařském areálu u sopky Hood v Oregonu). A pak se dostalo na lanovku v Beskydech, do jejíž výstavby výrazně zasáhla politika.
Návrh lanovky na Pustevny totiž vznikl po odstoupení pohraničí a vzniku protektorátu v roce 1939, na jehož území byly Beskydy jedinými horami s nadmořskou výškou nad 1000 metrů. Původně se měly lanovky stavět na Lysou horu, Pustevny a Radhošť, kvůli velkým nákladům ale firma Františka Wiesnera z Chrudimi (po znárodnění podnik Transporta) realizovala na zadání pražského Svazu lyžařů jen lanovku na Pustevny.
Jednolanová dráha s převýšením 304 metrů (Ráztoka - 716 m, Pustevny - 1020 m) se stavěla jen dva měsíce v zimě 1940, kdy mrazy dosahovaly téměř minus 30 stupňů Celsia. Její realizace přišla na pouhých 350.000 korun. Dráha měla celkem 81 sedaček z dubových prken, s košíkem a hákem po straně pro uložení lyží. Už v prvním měsíci přepravila více než 3000 osob, což stačilo pro ziskový provoz lanovky. Délka trati činila 887 metrů, rychlost 1,2 m/s a doba jízdy 12 minut . Dřevěné podpěry byly v létě a na podzim 1940 za plného provozu nahrazeny podpěrami z ohýbaných kolejnic.
V roce 1948 převzala lanovku Československá obec sokolská a v roce 1951 Československé státní dráhy. V roce 1956 byla provedena kompletní rekonstrukce lanovky. Strojní zařízení bylo modernizováno, podpěry nahrazeny novými z příhradové konstrukce, vyměněny sedačky, jejichž počet se zvýšil na 89. Při dopravní rychlosti 1,78 m/s měla lanovka kapacitu 321 osob a jízdní doba klesla na 8,1 min.
Od roku 1958 provozovala lanovku Správa tělovýchovných zařízení ČSTV. Zcela nová lanovka na delší a výškově členitější trase byla vybudována v letech 1983 až 1986 a provoz byl zahájen 1. ledna 1987, přičemž stará lanovka definitivně dojezdila v roce 1985. Výrobcem této dvousedačkové lanovky je Tatrapoma Kežmarok, náklady na výstavbu činily 12 milionů korun. Dolní stanice byla posunuta níže do údolí, čímž se zvětšila délka lanovky na 1637 metrů a převýšení na 400 metrů. Celkem 162 sedaček zajistilo kapacitu 900 osob za hodinu. Při rychlosti 2,5 m/s trvá jízda 10,9 min. V roce 1991 byla lanovka převedena do majetku klubu SK Skialpin Pustevny. Lanová dráha jezdí celoročně a je hojně využívána v létě turisty a v zimě lyžaři.
Zdroj : české noviny
Středa 06.11. |
|
25°C |
|
Čtvrtek 07.11. |
|
23°C |
Jakému způsobu výběru dovolené dáváte přednost ?
•
Doporučení kamaráda
26.1% (22595)
•
Sezónní katalog cestovních kanceláří
18.9% (16392)
•
Nabídka z reklamních letáků
19% (16491)
•
Last minute
18.3% (15890)
•
Prostřednictvím internetu
17.7% (15355)
Celkem hlasů: 86723
Vložte e-mail pro zasílání novinek a informací z portálu E-Česko.cz a magazínu Gulliver
Kopírování, publikování a šíření obsahu serveru www.e-cesko.cz je vítáno a doporučeno. Věříme, že uživatelům udělá použití materiálů ze serveru www.e-cesko.cz radost a že tuto radost budou šířit dále. Projekt E-ČESKO.cz vznikl ve spolupráci a za dotační podpory Ministerstva pro místní rozvoj České republiky.