Čechy, Morava, Slezsko - to je naše Česko
26.04.2009
Cestovní kanceláře letos prodaly asi o 10 procent méně zájezdů. Po nabídkách na první moment nastupují rovnou lastminuty. |
Tuzemské cestovní kanceláře po loňském rekordním roku mají teď těžkou hlavu. Češi kvůli nejistotě odsunuli nákup letní dovolené a prodeje zájezdů na první moment zůstaly za původními plány. Ve výsledku by na tom mohli vydělat klienti.
"Podle našeho průzkumu poklesly tržby cestovních kanceláří letos meziročně o deset procent. Hodně lidí vyčkává a tuší, že by ceny zájezdů mohly jít dolů. Zlevnění podle našich analýz proti katalogovým cenám by mohlo dosáhnout deset až patnáct procent. U super lastminutů, které začínají 72 hodin před odjezdem, až dvacet procent," říká Tomio Okamura, mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur.
Víc podle něj s cenami tuzemské cestovky jít dolů nemůžou, protože své marže kvůli konkurenci stlačily na minimum.
Změna taktiky
Po nedávném ukončení tradičních předprodejů v průměru s desetiprocentní slevou, které loni činily dvě pětiny všech zájezdů, teď cestovky přicházejí s novými marketingovými tahy.
Například cestovní kancelář Fischer už tento týden zahájila prodej lastminutů na zájezdy s odletem v květnu i červnu. Běžně se tyto slevy v Česku objevovaly až dva tři týdny před odjezdem. Cestovní kancelář Exim Tours začala od minulého pátku každému, kdo si koupí zájezd, odečítat z konečné ceny tisíc korunu. A Čedok protáhl až patnáctiprocentní slevy z prodejů na první moment do konce dubna.
"Víme, že hodně lidí čeká na lastminuty. Nové nabídky hoteliérů, kteří zlevňují ve většině letovisek, nám umožňují zlevnit katalogové ceny až o dvacet procent, a to deset týdnů před odletem," říká Dan Plovajko, mluvčí Fischera.
Superlastminuty s až pětinovou slevou by podle odborníků nemusely být letos jediným benefitem k původně drahé katalogové ceně. "V příštích týdnech se mohou objevit další speciální nabídky, například pobyt s plnou penzí za cenu polopenze nebo sedm dní pobytu za cenu pěti dnů. V některých zemích, jako je Egypt nebo Turecko, mají hoteliéři problémy s dostatkem klientů," říká Udo Wichert z tuzemské pobočky Neckermann.
Bude nabídka širší?
Více zlevňovat by mohly levnější zájezdy, které jdou letos hůře na odbyt. "U dražších leteckých dovolených je zájem mírně vyšší než vloni, pokles o deset procent jsme zaznamenali u zájezdů s vlastní nebo autobusovou dopravou do Chorvatska," řekl HN šéf Čedoku Miroslav Res. Také podle kanceláře Fischer se pobyty v nejlepších hotelech prodávaly dobře a v lastminutech se příliš neobjevují.
Sázet na širší nabídku lastminutů díky jejich prodloužení může ale být ošidné. Podle šéfa Čedoku některé kanceláře budou nuceny některé zájezdy rušit, protože kvůli horšímu prodeji nebudou schopné včas složit požadované zálohy leteckým přepravcům na charterové lety. "Trochu náročnější klient si z nabídky nemusí vybrat," řekl Res. K tomu už došlo v případě Eximu, který tento měsíc zrušil nové charterové zájezdy z Prahy na Floridu a odložil je na podzim.
Těžit by z toho mohly německé cestovky, s nimiž loni vyjelo už 50 tisíc Čechů. Kvůli slabší koruně už ceny nejsou tak výhodné jako před rokem, ale na lastminutech jdou dolů víc než v Česku. "Měsíc před odletem zájezdy zlevňují až o třicet procent, těsně předtím ještě víc," říká Jitka Zajíčková z Rudolf Raisen. Například týden na Kubě ve čtyřhvězdičkovém hotelu s odletem v květnu z Frankfurtu all inclusive na 11 dní stojí 986 eur, což je zhruba 26 600 korun, Exim obdobný zájezd nabízí za 29 tisíc.
Zdroj : iHned.cz
Pondělí 25.11. |
|
25°C |
|
Úterý 26.11. |
|
23°C |
Jakému způsobu výběru dovolené dáváte přednost ?
•
Doporučení kamaráda
26% (22712)
•
Sezónní katalog cestovních kanceláří
18.9% (16511)
•
Nabídka z reklamních letáků
19% (16597)
•
Last minute
18.3% (15991)
•
Prostřednictvím internetu
17.7% (15467)
Celkem hlasů: 87278
Vložte e-mail pro zasílání novinek a informací z portálu E-Česko.cz a magazínu Gulliver
Kopírování, publikování a šíření obsahu serveru www.e-cesko.cz je vítáno a doporučeno. Věříme, že uživatelům udělá použití materiálů ze serveru www.e-cesko.cz radost a že tuto radost budou šířit dále. Projekt E-ČESKO.cz vznikl ve spolupráci a za dotační podpory Ministerstva pro místní rozvoj České republiky.