Čechy, Morava, Slezsko - to je naše Česko
06.10.2006
Česká dálniční síť se dnes po poledni propojila se západoevropskou. Dálnice D5 Praha-Rozvadov navázala na německou dálnici A6. Němci dnes zprovoznili |
dvaatřicetikilometrový úsek dálnice A6, který vede od hranic k severojižní dálnici A93 Amberg-Řezno-Mnichov.
"Němci dnes uvedli do provozu posledních 8,5 kilometru," uvedl koordinátor stavby dálničního obchvatu Plzně Petr Otásek. Pokračování dálnice A6 až do Norimberku, zhruba 20 chybějících kilometrů královské cesty Via Carolina z Prahy, slíbili Němci dokončit v roce 2008.
"Mohu tento termín definitivně přislíbit. Na tento úsek je vyvíjen z německé strany obrovský tlak," řekl novinářům spolkový ministr dopravy, výstavby a rozvoje měst Wolfgang Tiefensee.
Řidičům se od dnešního dne zkrátila doba cesty po 380 kilometrech dálnice z Prahy do Mnichova na necelé tři hodiny, o dvě hodiny méně než dosud. Oproti cestujícím ve vlaku ušetří téměř polovinu času.
Podle bavorského ministra pro vnitřní záležitosti Günthera Becksteina vzrostla od otevření hranic v roce 1989 doprava mezi oběma zeměmi na dvacetinásobek. Uvedl, že nejdéle do dvou let by měla být česko-německá hranice bez kontrol. "Pak budeme dokonalými sousedy jak po kulturní i ekonomické stránce," dodal.
"Dnešním den je vyvrcholením všeho dobrého, co se za 17 let uskutečnilo v rámci kulturní a ekonomické spolupráce obou zemí," uvedl český ministr dopravy Aleš Řebíček. Místopředseda Evropského parlamentu Miroslav Ouzký dodal, že když nám k tomu bavorští kolegové pomohou, tak mohou do roka přestat fungovat hraniční přechody ke kontrole pohraničního styku.
Úsek dálnice A6 od hranic po křižovatku A93 přišel podle spolkového ministra na 310 milionů eur (necelých devět miliard korun). Celá dálnice D5 přišla podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Petra Laušmana zhruba na 30 miliard korun. Obchvat Plzně stál včetně daně více než 14 miliard Kč. Celková cena D5 je ale podle Laušmana zavádějící číslo, neboť 22 kilometrů bylo postaveno už před rokem 1989.
Od roku 1997, kdy byla otevřena část D5 z hranic na okraj Plzně do Sulkova, se zdvojnásobil počet vozidel projíždějících přes Rozvadov. Po vstupu ČR do EU v květnu 2004 dále vzrostla suma nákladních vozů o 50 procent. "Nyní je to zhruba 15.000 vozidel denně," dodal Laušman.
Beckstein uvedl, že podle údajů německé policie projelo v loňském roce přes Rozvadov celkem 3,9 milionu vozů, z toho 1,8 milionu nákladních.
Dálnice D5 je součástí mezinárodního tahu E50 z Paříže na Ukrajinu. Dálnice A6 protíná Německo od českých hranic na hranice s Francií, ve směru na Paříž.
Dnes po 09:00 začali řidiči jezdit po posledním 3,5kilometrový úsek obchvatu Plzně z Černic do Litic, včetně prvního dálničního tunelu vrchem Valík a mostu přes Úhlavu. Celá dálnice Praha-Rozvadov, jejíž prvních šest kilometrů dálnice D5 z Prahy do Rudné využili řidiči už v roce 1982, měří 151 kilometrů. Dálniční obchvat Plzně měří 20,5 km. Cestu z Prahy do Rozvadova zrychlí o 15 minut.
Stavba 151 kilometrů dálnice D5 začala už v roce 1982, kdy bylo dokončeno prvních šest kilometrů mezi Prahou a Rudnou. Celkem 68 kilometrů do Ejpovic bylo hotovo v roce 1995. O dva roky později se řidičům otevřela část Plzeň-Rozvadov o délce 63 kilometrů. V prosinci 2003 byl kompletně zprovozněn 8,5kilometrový úsek Útušice-Sulkov a koncem září 2004 stejně dlouhá část od Ejpovic do Černic. Do 6. října je doprava vedena po silnici druhé třídy.
Trasa dálničního obchvatu Plzně už se začala řešit v roce 1988. Vláda v roce 1991 odhadovala, že se otevře za šest let. Vydání platného územního rozhodnutí trvalo téměř deset let. Výstavbě dálnice bránily obce v okolí plánované trasy (Štěnovice, Útušice a Robčice)a později se k nim přidali ekologové. Plzeň se tak stále více zahlcovala kamionovou dopravou.
Zdroj : ČTK
Úterý 26.11. |
|
25°C |
|
Středa 27.11. |
|
23°C |
Jakému způsobu výběru dovolené dáváte přednost ?
• Doporučení kamaráda
26% (22720)
• Sezónní katalog cestovních kanceláří
18.9% (16513)
• Nabídka z reklamních letáků
19% (16603)
• Last minute
18.3% (15995)
• Prostřednictvím internetu
17.7% (15472)
Celkem hlasů: 87303
Vložte e-mail pro zasílání novinek a informací z portálu E-Česko.cz a magazínu Gulliver
Kopírování, publikování a šíření obsahu serveru www.e-cesko.cz je vítáno a doporučeno. Věříme, že uživatelům udělá použití materiálů ze serveru www.e-cesko.cz radost a že tuto radost budou šířit dále. Projekt E-ČESKO.cz vznikl ve spolupráci a za dotační podpory Ministerstva pro místní rozvoj České republiky.