Čechy, Morava, Slezsko - to je naše Česko
31.08.2005
Nezastavitelný a překotný růst. Tak by se dala popsat situace na asijském leteckém trhu. Tamní aerolinie se totiž chlubí nárůsty pasažérů v řádu desítek procent. Podle odborníků navíc není |
potenciál trhu zdaleka vyčerpán a podobné výsledky lze čekat i v dalších letech.
Rozmachu sektoru napomáhá především růst životní úrovně asijského obyvatelstva, vznik střední třídy a také stoupající zájem turistů. "V prvním pololetí jsme dosáhli setrvalého růstu a podařilo se nám úspěšně integrovat dvě původně konkurenční aerolinie, China Northern Airlines a Xinjiang Airlines Company," uvedl v tiskovém prohlášení Liou Šao Jung, prezident jedné z největších čínských leteckých společností China Southern Airlines. Příjmy za přepravu pasažérů vzrostly ve sledovaném období o 63 procent na bezmála šestnáct miliard jüanů, tedy asi 1,61 miliardy eur.
Nárůst počtu pasažérů zaznamenala také konkurenční China Eastern Airlines. Jen v červenci přepravila o 61 procent více pasažérů než ve stejném měsíci loňského roku. Konkrétně služeb těchto aerolinií využilo 2,8 miliónu pasažérů. Na domácím trhu se dařilo China Eastern ještě více, počet cestujících vzrostl o 74 procent na 2,2 miliónu.
Ani přes tyto rekordní nárůsty, kterými se západní konkurence rozhodně chlubit nemůže, však nedosáhly čínské aerolinie zisku. China Southern, největší tamní aerolinie co do počtu letadel, vykázala v prvním pololetí červená čísla ve výši zhruba jedné miliardy jüanů, což je zhruba sto miliónů eur.
Přitom vloni v pololetí naopak vykázaly China Southern zisk ve výši zhruba 470 miliónů jüanů, tedy 58 miliónů dolarů. Podobně dopadly také China Eastern. "Je to dáno především rostoucími cenami paliv a cenovou válkou na asijském trhu," citovala z prohlášení China Southern agentura AP.
"Stále asijský trh považujeme za rostoucí, ale náklady se vymkly kontrole společností," uvedli pro agenturu Dow Jones analytici americké banky JPMorgan Chase.
S poklesem zisků se musely vyrovnat také nejziskovější asijské aerolinie Cathay Pacific Airways, sídlící v Hongkongu. Čistý výdělek v prvním pololetí jim spadl o bezmála šest procent na 1,67 miliardy hongkongských dolarů, což je zhruba 215 miliónů amerických dolarů.
Kromě čínského trhu je v Asii stěžejní také indická letecká doprava. Na rostoucím trhu se objevují stále nové a nové společnosti, které chtějí z růstového trendu profitovat. A pomalu se rozvíjí i nízkonákladová doprava. Například počátkem května vznikly v Asii už třetí levné aerolinie, indické Kingfisher Airlines.
Přes propady v prvním pololetí doufají letecké společnosti v Asii, že za celý rok vykážou společně zisk. Vloni se jim podařilo vydělat na tři miliardy eur. Evropští konkurenti byli také v plusu, a to 2,5 miliardy eur. Naopak americké aerolinie prodělaly deset miliard dolarů.
Zdroj : iHNed
Pondělí 25.11. |
|
25°C |
|
Úterý 26.11. |
|
23°C |
Jakému způsobu výběru dovolené dáváte přednost ?
•
Doporučení kamaráda
26% (22699)
•
Sezónní katalog cestovních kanceláří
18.9% (16502)
•
Nabídka z reklamních letáků
19% (16582)
•
Last minute
18.3% (15981)
•
Prostřednictvím internetu
17.7% (15450)
Celkem hlasů: 87214
Vložte e-mail pro zasílání novinek a informací z portálu E-Česko.cz a magazínu Gulliver
Kopírování, publikování a šíření obsahu serveru www.e-cesko.cz je vítáno a doporučeno. Věříme, že uživatelům udělá použití materiálů ze serveru www.e-cesko.cz radost a že tuto radost budou šířit dále. Projekt E-ČESKO.cz vznikl ve spolupráci a za dotační podpory Ministerstva pro místní rozvoj České republiky.