Čechy, Morava, Slezsko - to je naše Česko
22.07.2005
Kdyby Mefistofeles nabízel za úpis duší informace o vývoji letecké poptávky, možná by šéfové některých aerolinek jeho nabídku vyslyšeli. |
odhadli, o která města bude mezi klienty největší zájem, a kde je nejmenší konkurenční prostředí. Za největší konkurenty klasických leteckých společností přitom patří "low cost" dopravci, kteří během posledních dvou let ovládli Evropu.
Levně létá pětina lidí
Potvrzují to i zástupci pražského letiště. "Zatímco před dvěma roky přistávalo na Ruzyni tři až osm nízkonákladových linek, nyní je jich sedmnáct," potvrzuje Anna Kovaříková, mluvčí České správy letišť. S nimi pak odlétá do zahraničí přibližně pětina všech cestujících. To je podle statistik ČSL asi o tři procenta cestovatelů více, než tomu bylo v loňském roce.
Nejvíce "low cost" linek přitom létá mezi Prahou a Velkou Británií. "Na těchto tratích je konkurence obrovská," říká Vlaďka Dufková, mluvčí charterové společnosti Travel Service, která provozuje i nízkonákladové linky Smart Wings.
České aerolinie mají týdně do Británie 96 letů, z toho 46 do Londýna. "Nyní přepravíme přibližně třetinu z celkového počtu lidí na trasách mezi těmito státy," říká Jitka Novotná, mluvčí ČSA.
Zároveň ale přiznává, že některé lety na těchto tratích se budou muset zredukovat. "Již máme naplánováno zrušení letů na londýnské letiště Gatwick," uvádí Novotná. "Ukázalo se, že tento trh je již nasycený, a tak přesuneme naše letadla raději do jiných míst - a to především do východní Evropy," říká
Na letiště Gatwick létaly ČSA přibližně půl roku. Analytici přitom poukazují na to, že zrušit linku během půl roku je finančně náročné.
Zavedení nové letecké linky totiž může aerolinie stát několik desítek miliónů korun. Takové náklady se letecké společnosti za půl roku nevrátí. "Je nutné, aby vedení aerolinek udělalo takovou strategii, která by podobné omyly vyloučila," říká bývalý zaměstnanec ČSA.
Takovým argumentům se však zástupci ČSA brání. "Je přece logické, že se neefektivní linky ruší a zavádějí se ty, o které je rostoucí zájem. To, že to děláme operativně, svědčí o profesionálním přístupu," říká Novotná.
Obrovskému tlaku nízkonákladových přepravců musí čelit všechny klasické aerolinie. Většina z nich se proto snaží zvyšovat úroveň služeb na palubách a stát se tak kmenovým dopravcem byznys klientely.
"Museli jsme si vybrat. Buď budeme flotilou především pro turisty a studenty, nebo budeme chtít přilákat manažery, podnikatele a politiky," říká Patrick Guffy, obchodní ředitel British Airways pro Evropu. "Situaci na linkách mezi Prahou a Londýnem jsme si podrobně analyzovali. Výsledek? Budeme zvyšovat úroveň služeb a ne počet letů," doplňuje Guffy.
Ačkoli Jaroslav Tvrdík, prezident ČSA popřel, že by prioritou firmy bylo zavedení "low cost", je možné, že i národní dopravce bude takové linky provozovat. Nyní totiž jedná o fúzi s Travel Servicem, pod který patří Smart Wings patří.
Počet cestujících roste
Pro letecké společnosti je důležité, aby s nimi cestoval dostatek klientů. Zájem lidí o cestování přitom prudce roste. ČSA na rozdíl od svých zahraničních konkurentů nepocítily ani pokles zájmu po útoku na New York, kdy řada leteckých firem krachovala.
Za posledních deset let je množství přepravených cestujících přibližně čtyřnásobné - loni s národními aerolinkami odletělo téměř čtyři a půl miliónu lidí.
Také obsazenost letadel od roku 1998 postupně rostla. Před sedmi lety byly stroje národního dopravce obsazeny na necelých 67 procent. Předloni stoupla obsazenost na necelých 73 procent. To je v porovnání s velkými mezinárodními dopravci srovnatelné číslo. V průběhu loňského roku však klesl tento ukazatel na 70,5 procenta. V pololetí letošního roku je ale podle některých zaměstnanců ČSA ještě nižší.
Analytici však upozorňují, že vytíženost letadel snížilo v posledním roce v ČSA i rozšíření letecké flotily. Nyní mají národní aerolinky 50 letadel. V prosinci loňského roku to bylo o pět méně.
Zdroj : iHNed
Neděle 01.12. |
|
25°C |
|
Pondělí 02.12. |
|
23°C |
Jakému způsobu výběru dovolené dáváte přednost ?
• Doporučení kamaráda
26% (22734)
• Sezónní katalog cestovních kanceláří
18.9% (16524)
• Nabídka z reklamních letáků
19% (16616)
• Last minute
18.3% (16006)
• Prostřednictvím internetu
17.7% (15489)
Celkem hlasů: 87369
Vložte e-mail pro zasílání novinek a informací z portálu E-Česko.cz a magazínu Gulliver
Kopírování, publikování a šíření obsahu serveru www.e-cesko.cz je vítáno a doporučeno. Věříme, že uživatelům udělá použití materiálů ze serveru www.e-cesko.cz radost a že tuto radost budou šířit dále. Projekt E-ČESKO.cz vznikl ve spolupráci a za dotační podpory Ministerstva pro místní rozvoj České republiky.