Čechy, Morava, Slezsko - to je naše Česko
11.06.2005
Turistické stezky v českém, moravském a slezském pohraničí se rozvíjejí. Síť cyklistických a pěších tras postupně houstne, a nabízí tak turistům výběr z pestřejší palety výletů. Dalšímu |
rozvoji však podle krajů brání byrokratické potíže spojené s otevíráním nových hraničních přechodů. Někteří lidé se proto domnívají, že skutečně volný rozvoj turistiky v pohraničí přinese až přistoupení Česka k schengenské dohodě, která v rámci EU umožňuje volný pohyb osob.
Jisté komplikace turistům přinášejí také rozdílné systémy značení tras v jednotlivých zemích. Někde, například ve Zlínském či Ústeckém kraji, musejí navíc lidé počítat s nedostatečným zázemím - chybí rekreační chaty, občerstvení a další služby.
Karlovarský region usiluje o oživení turistiky v širší oblasti zahrnující i Sasko či Bavorsko. Snaží se také částečně sjednotit značení. Nabídka cyklistických mezinárodních tras v kraji by se ještě letos měla rozšířit o cyklostezky na Chebsku. Jedna povede z Chebu do Waldsassenu, druhá pak do Marktredwitzu. Dalším přínosem pro rozvoj turistiky se má stát internetový portál pro turisty v oblasti sousedící s regionem Francký les.
V části Krušných hor v Ústeckém kraji chybí turistům na obou stranách hranice především zázemí. Síť stezek a jejich značení je na dobré úrovni. Na území Ústeckého kraje je 2400 kilometrů stezek a kraj se dohodl s německou stranou na značení tras - oba systémy jsou dnes téměř shodné. Zájemci mohou v kraji využít 25 turistických přechodů. Kvůli nedostatku ubytoven či restaurací však cizinci navštěvují v létě spíš kempy, nikoliv hory.
Na podzim vzniknou nové stezky na pomezí jižních Čech a Rakouska a pěší turistiku obohatí 18. června nové trasy na Slavonicku. Turisté si ale slibovali oživení hranice již letos v létě. Smlouvu o překračování hranice však musí ještě schválit vláda a parlament. Cyklisté a pěší turisté mířící z jihu Čech do Rakouska mohou využít 13 přechodů, hranici s Německem mohou překročit na čtyřech místech.
Turistika na jižní Moravě se rozvíjí především v pohraničí. V květnu byly na Moravě dokončeny Lichtenštejnské stezky. Do roka by měly být otevřeny na Znojemsku dva nové přechody a v jejich okolí se počítá s vybudováním dalších stezek. Na hranicích se Slovenskem se trasy budují pomaleji, propojení obou států brání mohutné koryto řeky Moravy. Jih Moravy je již nějaký čas protkán vinařskými cyklistickými stezkami. Naopak česko-slovenská hranice ve Zlínském kraji turisty stále láká. Lidé vyhledávají hlavně hřebenovou stezku, která kopíruje celou hranici v kraji.
V Jeseníkách se po rozšíření EU zvýšil zájem o stezky vedoucí do Polska. Olomoucký kraj proto hodlá podporovat rozšíření jejich sítě. Připravuje se například projekt cyklostezky po stopách čarodějnických procesů, která povede do Polska z Mohelnice na Šumpersku. Mezinárodní turistické trasy procházejí v Jeseníkách přes šest hraničních přechodů.
Na česko-polský hraniční hřeben od Jeseníků nepříliš vzdálených Těšínských Beskyd putují převážně turisté z Polska. Zásluhu na tom má lanovka na Čantoryju z polské strany. V polské části Beskyd je navíc lepší zázemí pro turisty. Na české straně připravuje oživení hřebene radnice v Nýdku. Radní chtějí postavit lanovku a stezku kolem Čantoryje.
V Pardubickém kraji mohou turisté přejít česko-polskou hranici v Horní Moravě nebo na vrcholu Králického Sněžníku. Turistům ale vadí, že frekventovaný přechod na Králickém Sněžníku je provozu pouze o víkendech. Sousední Královéhradecký kraj prosazuje rozšíření přechodů s Polskem pro pěší, cyklisty a lyžaře v Krkonoších, Orlických horách i na Náchodsku. Stále ale chybí přechod na Sněžce.
Také v Libereckém kraji bojují za větší počet přechodů do Polska. Na 130 kilometrů dlouhé hranici je nyní jediný železniční přechod a po šesti silničních a turistických. Dva z nich byly oficiálně zřízeny letos v lednu, v Jindřichovicích pod Smrkem byl přechod otevřen dnes, v budoucnu by měla přes jindřichovický přechod vést cyklotrasa.
Také na krátké česko-německé hranici v Libereckém kraji panuje poměrně čilý turistický ruch. Leží na ní šest turistických přechodů a jeden železniční a kraj eviduje další tři návrhy na otevření přechodů na stezkách. Oblastí se navíc táhne dlouhá hřebenová cesta - vede ze Špindlerova Mlýna ve dvou větvích přes Krkonoše, Jizerské a Lužické hory až k Hinterhermsdorfu.
Naopak v Plzeňském kraji si na nedostatek hraničních turistických přechodů do Německa nestěžují. Pěších přechodů je v regionu 16. Kraj se ale domnívá, že je třeba upravit současné nebo zřídit nové přechody pro koně a běžkaře.
Zdroj : České noviny
Pondělí 25.11. |
|
25°C |
|
Úterý 26.11. |
|
23°C |
Jakému způsobu výběru dovolené dáváte přednost ?
• Doporučení kamaráda
26% (22711)
• Sezónní katalog cestovních kanceláří
18.9% (16510)
• Nabídka z reklamních letáků
19% (16597)
• Last minute
18.3% (15991)
• Prostřednictvím internetu
17.7% (15466)
Celkem hlasů: 87275
Vložte e-mail pro zasílání novinek a informací z portálu E-Česko.cz a magazínu Gulliver
Kopírování, publikování a šíření obsahu serveru www.e-cesko.cz je vítáno a doporučeno. Věříme, že uživatelům udělá použití materiálů ze serveru www.e-cesko.cz radost a že tuto radost budou šířit dále. Projekt E-ČESKO.cz vznikl ve spolupráci a za dotační podpory Ministerstva pro místní rozvoj České republiky.