Čechy, Morava, Slezsko - to je naše Česko
06.04.2005
I po otevření obřího sportovního a kongresového centra Sazka Arena se v ČR staví další konferenční centra. Najde se pro nové sály využití? |
Jak ukazuje vývoj situace i budoucí prognózy, i nové sály mohou mít své hosty. Zájem kongresových agentur i samotných firem je velký: hledají se moderní "neokoukané" prostory s bezvadně fungující infrastrukturou a velkou kapacitou míst za příznivé ceny. Ne každý komplex sálů používající název "kongresové centrum" má však dnes odpovídající podmínky a zázemí pro organizování významných akcí.
Nejziskovější jsou menší akce
Poptávky po uskutečnění kapacitně velkých akcí (pro 5000 hostů a více) vznášejí nadnárodní společnosti a mezinárodní organizace. Praha jim v současné době může nabídnout pouze KCP, Sazka Arenu a několik hotelových sálů. Začíná narůstat poptávka po středně velkých akcích (do 2000 osob), kterých je několik desítek ročnš na jedno zařízení.
Kongresová centra "živí" především výroční sjezdy, zasedání, konference, setkání pro 500-1000 hostů, to jsou akce, o které probíhá tvrdý konkurenční boj. Každodenní rutinou zůstávají malá pracovní setkání, jež firmy organizují i několikrát do roka a která ze 70 procent zaplňují kapacitu kongresových center.
Turisté, nebo kongresmani?
Turistická a kongresová klientela se v ubytovacích zařízeních ideálně doplňuje. Turisté přijíždějí ve skupinách v období duben-září a průměrně zůstávají tři až čtyři dny. Během svého pobytu se turisté v hotelu moc neohřejí, neboť poznávají historické památky a podnikají výlety do okolí. Kongresoví hosté přijíždějí individuálně pod hlavičkou jednoho organizátora.
Nejfrekventovanější termíny jsou od února do května a od září do listopadu. Průměrná délka pobytu u této skupiny činí až šest dní. Většinu svého času tito hosté tráví v hotelu, resp. v kongresových prostorách hotelu. Část účastníků kongresů s sebou vozí i manželku s dětmi, které docenění především ty hotely, které nabízejí široké portfolio doplňkových služeb a bohatý doprovodný program.
Kongresová turistika dnes "frčí"
Mnohá česká městečka svůj směr rozvoje chtějí vést cestou kongresové turistiky. Zatím na těchto místech není vybudovaná kompletní kongresová infrastruktura: chybí luxusní hotely, velká kongresová centra, rozsáhlá parkoviště i nabídka volnočasových aktivit na odpovídající úrovni. Organizátoři kongresů raději neriskují a drží se osvědčených měst jako Praha, Brno, Hradec Králové či České Budějovice.
Je nutné se však zmínit o novém trendu lokace akcí u firem organizujících školení pro zaměstnance a obchodní partnery. Po zkušenostech, kdy školení probíhala ve městě a část posluchačů se rozutekla po nákupech, se firmy uchylují k "fintě" odvést účastníky dále od civilizace do malých středisek. Nabídka a kvalita služeb zde sice není stoprocentní, ale lidé zůstávají na jednom místě, a efektivita školení je tak větší a to vč. ideálních podmínek pro nejrůznější sportovní a teambuildingové aktivity.
Efektivní? Veletrhy a reference
Komunikace začíná kvalitním propagačním materiálem, kde by neměly chybět přesné plánky sálů, technické parametry, možnosti uspořádání a fotografie z již proběhlých akcí. Propagační materiál je nutné umět nabídnout, ať již formou přímého kontaktu s klientem či mailingem.
Pokud už jednou klient do hotelu zavítá, je nutné o něj pečovat formou nejrůznějších bonusových programů. Samozřejmostí je budování pozitivního povědomí o kongresovém centru na veřejnosti a udržování dobrých vztahů s obchodními partnery. Naprostou nezbytností jsou interaktivní webové stránky, kde si potenciální klient může během chvíle vybrat vhodný sál pro svou akci, navrhnout uspořádání, objednat květinovou výzdobu či služby technika.
Velice efektivní marketingovým nástrojem se v posledních letech stává účast na zahraničních veletrzích, kde se setkávají vlastníci kongresových center s kongresovými agenturami a dalšími zájemci. Nejúspěšnějším a nejlevnějším marketingovým nástrojem ze všech jsou kladné reference od firem, které u vás již akci pořádaly.
Na co slyší organizátoři akcí?
Především na nabídku moderní konferenčních prostor s velkou kapacitou míst, klimatizací a technickým zázemím, doplněné kvalitními cateringovými službami v dostatečném množství. Výhodou je široká nabídka volnočasových aktivit (bazén, tenis, bowling) a naopak nezbytností dostatek parkovacích ploch i pro autobusy a firemní nákladní vozy. Samozřejmostí se pak musí stát vysoká profesionalita všech zaměstnanců hotelu a centra a pochvalné reference z minulých akcí bývájí také často jazýčkem na vahách při rozhodování.
Některá kongresová centra, zvláště ta větší, spolupracují na propagaci svých služeb s reklamními agenturami avšak pro většinu vlastníků kongresových sálů je propagace jejich prostor "in-house" záležitostí. Zásadním argumentem je v tomto případě fakt, že vlastní zaměstnanci znají obor mnohem lépe než pracovníci agentur.
Autorka je marketingovou pracovnicí
Top Hotel & Congress Center Praha.
Pět tipů, jak "zabít" kongres:
v sále není možné regulovat teplotu vzduchu
na catering bylo připraveno malé množství jídla
hotelový dataprojektor nekomunikuje s klientovým notebookem
nedostatečná kapacita parkovacích míst
služby jsou předražené
Zdroj : HN
Středa 06.11. |
|
25°C |
|
Čtvrtek 07.11. |
|
23°C |
Jakému způsobu výběru dovolené dáváte přednost ?
•
Doporučení kamaráda
26.1% (22595)
•
Sezónní katalog cestovních kanceláří
18.9% (16393)
•
Nabídka z reklamních letáků
19% (16491)
•
Last minute
18.3% (15890)
•
Prostřednictvím internetu
17.7% (15357)
Celkem hlasů: 86726
Vložte e-mail pro zasílání novinek a informací z portálu E-Česko.cz a magazínu Gulliver
Kopírování, publikování a šíření obsahu serveru www.e-cesko.cz je vítáno a doporučeno. Věříme, že uživatelům udělá použití materiálů ze serveru www.e-cesko.cz radost a že tuto radost budou šířit dále. Projekt E-ČESKO.cz vznikl ve spolupráci a za dotační podpory Ministerstva pro místní rozvoj České republiky.